Praksis infoside

For en mer detaljert beskrivelse av organisering og tidsfrister, klikk på denne lenken

Om Praksis

Praksisperioden finner sted på høstsemesteret. Vi har to grupper med studenter som skal ha praksis: interaksjonsdesignere som skal gjennomføre 270 timer, og webutviklere som gjennomfører 140 timer. Det er timeplanlagt gjennomføring uke 33-36 (full tid) og 37-44 (man/tir). Studenten og bedriften bør organisere arbeidet i denne perioden, men noen justeringer kan gjøres. Målet med praksis er at studentene skal bli bedre kjent med arbeidslivet og at arbeidslivet skal bli bedre kjent med studentene.

 

Bedriftene registrerer/oppdaterer profil og publiserer utlysning for å bli synlige for studentene. Dette bør skje innen 1/3, men det er mulig å oppdatere informasjon og publisere utlysning ut mars. Dere fanger studentenes oppmerksomhet og oppnår best synlighet ved å være tidlig ute. 

 
De viktigste begrunnelsene for hvorfor studentene skal ut i praksis

  • Læring foregår ulikt på universitetet og arbeidsplassen, vi representerer to ulike kulturer
    Erfaringsbasert kunnskap kan best oppnås i et reelt arbeidsmiljø, studentene skal bli utfordret på reelle arbeidsoppgaver
    3.-års studenter har tilegnet seg en solid grunnleggende kompetanseplattform, denne skal videreutvikles.
  • Det er viktig at studentene bygger kompetanse også utenfor klasserom, verksted og laboratorier.
  • Samtidig som studentene er under utdanning og skal lære mens de er ute i bedrift, skal de også være en ressurs for bedriften og forhåpentligvis bidra med nytenkning og kritiske blikk. 
  • Dette er en gjensidig bli-kjent prosess, og kan hjelpe både bedriften og studenten i rekruttering og jobbsøking.

 

Gjennomføring

Studenten er ansvarlig for å skrive søknad om praksisplass eller på andre måter ta kontakt med relevante virksomheter. Det forventes at CV og portefølje er vedlagt søknaden.

Virksomheten oppfordres til å vurdere søknader og gjennomføre intervjuer før studenten tilbys praksisplass. Vær oppmenksom på at studentene kan sende flere søknader og dermed få tilbud fra flere bedrifter. 

Praksis gjennomføres i løpet av høstsemesteret med oppstart i uke 33. Timeplanen legger til rette for full tids arbeid ukene 33-36. Videre er mandag og tirsdag i ukene 37-44 timeplanlagt med praksis på arbeidsplassen. Det er mulig å gjøre avtaler som avviker noe fra denne planen. I tillegg er det også mulig å avtale hel eller delvis gjennomføring av praksis i løpet av sommeren. En forutsetning er da at student og virksomhet kommer til enighet om dette, for deretter å få en godkjenning fra NTNU.

Forutsetninger for gjennomføring av praksis på arbeidsplass
  • Interaksjonsdesign - obligatorisk praksis foregår på arbeidsplassen, 270 timer (5. semseter)
  • Webutvikling - valgbar praksis foregår på arbeidsplassen, 140 timer (5. semester)
  • Studentene har bestått minimum 105 av 120 studiepoeng fra 1. og 2. studieår
  • Studentene er ansvarlige for å kontakte bedrift
  • Bedriften har ansvar for at studenten tilbys relevante arbeidsoppgaver
  • Studenten skal inkluderes i arbeidsmiljøet
  • Arbeidsgiver er ansvarlig for at studenten får veiledning og oppfølging underveis
  • Det er ingen krav til at bedriften skal godtgjøre studenten, men merkostnader som resultat av pålagte oppgaver skal dekkes av bedrift.
  • Formell avtale skrives mellom NTNU og bedriften.
Bedriftspresentasjon og annet i BeNet

Presentere seg gjennom å opprette en profil og en utlysning. Virksomhetens presentasjon vil påvirke hvor interessant eller relevant studentene opplever at arbeidsplassen er. For at vi skal få en best mulig match mellom bedrift/virksomhet og student er det viktig at profilen er oppdaterert med en tilhørende utlysning/announcement. Det finnes ikke en mal som passer alle, men noe informasjon framstår som mer viktig. Studenten vil være interessert i å vite noe om bedriften, hva de står for og deres verdier.

Tips til presentasjon

  • Registrere en bedriftsprofil
    • Hvem er vi, hva jobber vi med
    • Hva kan vi tilby
    • Tidligere erfaring med praksisstudenter eller lignende
    • Hvilke forventninger dere har til praksisperioden
  • Registrere en utlysning for praksisplass
    • - Beskrivelse av mulige prosjekter, kunder eller arbeidsoppgaver
      - Evt. beskrive avdeling/seksjon/team der studenten er forventet å jobbe
      - Kjennetegn ved arbeidsmiljø, inkludert hvilken kompetanse dere innehar
  • Studenten blir gitt tilgang til BeNet 1/3, og det er en fordel om registrering er gjort til denne datoen. Registrering er mulig fram til 31/3, men det er lettere å fange studentenes oppmerksomhet ved en tidlig registrering.
  • Motta søknader/henvendelser fra interesserte studenter
  • Bruke studentenes kontaktinfo og invitere relevante søkere til intervju
  • Prioritere søkere
  • Motta svar om endelig plassering av studenter
  • Motta, signere og returnere avtale gjennom BeNet
Krav til bedriften og praksisveileder

Det viktigste kravet til bedriften er at de kan tilby relevante arbeidsoppgaver for en interaksjonsdesigner. I tillegg er det også viktig er at de har ressurser til å onboarde, følge opp og veilede underveis i praksisperioden. Sluttevalueringen er en viktig del av prosessen, og bedriften skal gi sine tilbakemeldinger enten skriftlig eller muntlig. Husk at studentene er under utdanning og skal lære, ikke kun utføre pålagte oppgaver. 

Om bedriften: dere bør ha designkompetanse eller annen relevant kompetanse, men det er ikke et absolutt krav. Vi har ikke gode erfaringer med enkeltmannsforetak og start-ups, men vi kan vurdere å gjøre avtaler hvis andre forutsetninger er til stede. Når bedriften tilbyr seg å være praksisbedrift, skjer den endelige godkjenningen ved at NTNU har et møte og kvalitetssikrer at bedriften innfrir kravene. Deretter skriver og signerer NTNU og bedriften en avtale.

Det er forventet at studenten skriver søknad og vedlegger CV og portefølje. Deretter er det opp til bedriften å følge opp kommunikasjon med søkerne. De fleste bedriftene ønsker intervju, og det er jo den beste måten å bli kjent med hverandre på. Dette vil også være en mulighet for studenten til å forberede og gjennomføre jobbintervju.

Om veiledning: bedriften oppnevner en person med relevant kompetanse som skal veilede studenten gjennom hele praksisperioden. I dette ansvaret ligger onboarding av studenten slik at de tilegner seg nødvendig kunnskaper og ferdigheter, og på den måten legger til rette for at de på en god måte kan gjennomføre sin praksisperiode i bedriften. Det er også veileder sitt ansvar å gi studenten en innføring i verktøy og metoder som er nødvendig for å gjennomføre relevante arbeidsoppgaver. Videre er det forventet at veileder følger opp studenten knyttet tildelte arbeidsoppgaver. Det er også ønskelig at det blir lagt til rette for at studenten kan innhente informasjon om bedriften til bruk i praksisrapporten som skal leveres mot slutten av arbeidsperioden. Etter avsluttet arbeidsperiode skal veileder delta i en samtale med studiestedet for å vurdere studentens prestasjon opp mot definerte mål for praksis.

Interaksjonsdesign - dere kan forvente at studenten har kompetanse innen følgende områder

Bachelor i interaksjonsdesign

Innen designmetodikk

  • menneske- og brukersentrert designmetodikk, slik som evalueringsmetoder og brukertesting, intervjuteknikker, observasjonsteknikker, brukerbehov og brukerforankring
  • det menneske- og behovsentrerte perspektivet i designprosessen
  • brukerevalueringer ved formativ og utforskende brukertesting, enkle brukerinvolverte evalueringer av idéer og prototyper.
  • ekspertevalueringer slik som kognitiv walkthrough, tilgjengelighetssjekk og heuristisk evaluering.

Innen design

  • Navigasjonsdesign og informasjonsarkitektur
  • Universell utforming
  • Prinsipper innen grafisk design og visuell kommunikasjon
  • Basere formgivning på bruksstatistikk og brukerobservasjon
  • Prosjektstyring, kreativ idéutvikling og innovative idéprosesser

Innen teknologi

  • Kan utvikle skisser, modeller og prototyper for fysiske og digitale omgivelser
  • Behersker i noen grad responsiv front-end markup og kode
  • Jobber med mikrokontrollere for å inkludere styring av interaktive systemer
  • (Har forståelse for og kan utvikle mobile applikasjoner)
Webutvikling - dere kan forvente at studenten har kompetanse innen følgende områder

Bachelor i webutvikling

  • Frontend-utvikling ligger i skjæringspunktet mellom visuell utforming og koding, web-design og UI/UX-design (kreativt og teknisk)
  • Jobber i tverrfaglige team
    Tette gapet mellom designere og back-end-utviklere i teamet
    Kompetanse innen de tre hovedspråkene i programmering: HTML, CSS og JavaScript.
  • Ansvarlig for å finne og utvikle de riktige løsningene for en oppdragsgivers behov fra konseptualisering, design og prototyping av nettløsninger, til arkitektur og implementering. =>Idé - konsept – prototype – digital løsning (kode)
  • Brukeren i sentrum med stor fokus på tilgjengelighet på web
  • Kunnskaper og ferdigheter om full-stack web development:
    • Architecture of modern vs traditional web applications
    • Front-end vs back-end paradigms
    • Full-stack development overview (stack of different technologies)
    • API paradigms (Request Response APIs and Event-Driven APIs)
    • API security: Authentication and Authorisation, OAuth, WebHooks, etc.
    • Design APIs and best practices
    • Front-end frameworks
    • Back-end frameworks
    • Modern stack for development (MEAN, MERN or MEVN) 
    • Developer tools: task runners, bundlers, etc.
Studentene har følgende arbeidskrav underveis i praksisperioden
  • Skrive og levere en statusrapport der de viser til en plan med definerte arbeidsoppgaver, tidsfrister og organisering av praksisperioden. De skal også vise at de har gjort seg kjent på arbeidsplassen, og er i stand til å gi en kort beskrivelse av bedriften
  • Skrive daglig logg med en kort oppsummering av arbeidstid og arbeidsoppgaver, gjerne med notater som kan benyttes til å skrive sluttrapport
  • Midtveissamtale – primært mellom studiested og student. Arbeidsgiver kan også inviteres. Hensikten er å følge opp studenten, og forsikre om at veiledning fungerer, arbeidsoppgavene er relevante, og avklare eventuelle problemer
  • En sluttrapport skal leveres ved praksisperiodens slutt. Denne skal beskrive arbeidsperioden, resultater og en refleksiv vurdering av eget arbeid. Den skal også beskrive hvordan bedriften er organisert, hvordan de håndterer kvalitetsstyring, arbeidsflyt og produksjons/prosjektplanlegging
Læringsmål for studentene

For studentene er flere mål med praksisperioden: de skal vise selvinnsikt og evne til å presentere seg selv i en prosess der de søker praksisplass og samtidig beherske faglig kommunikasjon. Underveis i egen arbeidsutøvelse og læreprosess skal de vise evne til å ha en kritisk, nytenkende og analytisk tilnærming til praksisfeltet. De skal være i stand til å anvende og koble relevant teoretisk kunnskap til praktiske arbeidsoppgaver og evne å vurdere metoder og verktøy som benyttes. Studentene skal også gjøre seg kjent med bedriftens organisasjon, og forstå hvordan bedriftens kultur, arbeidsflyt og rutiner påvirker arbeidsprosessene. I dette inngår også rutiner, struktur og organisering av arbeidsplassen.

 

Andre viktige læringsmål er at studentene kan ta initiativ til diskusjon om faglige og etiske problemstillinger, vise evne til hensiktsmessig samarbeid og evne til målrettet tverrfaglig samarbeid.

Tidsfrister og prosess

Bedrifter som ønsker å tilby praksisplass bør registrere seg innen 20/3. Dette gjøres i BeNet med kontaktperson og informasjon om bedriften. Vi tilbyr mulighet for å laste opp en presentasjon av bedrift, mulige arbeidsoppgaver og hvordan praksisperioden kan gjennomføres. Samme dato gjelder som frist for å publisere utlysning.

Studenten blir gitt tilgang til BeNet 20/3, og det er en fordel om registrering og publisering er gjort til denne datoen. Registrering og publisering er mulig fram til 3/4, men det er lettere å fange studentenes oppmerksomhet ved en tidlig registrering. 

 

Praksis gjennomføres primært i perioden fra august til desember, og det er timeplanlagt hvilke dager som kan benyttes (se 'Gjennomføring'). Studenten og bedriften gjør avtale om hvordan de 270 timene organiseres innenfor denne rammen. Det kommer mer informasjon om timeplan i løpet av våren. 

Mot slutten av praksisperioden skal praksisbedriftene evaluere praksisperioden. Erfaringsmessig har dette blitt gjennomført ved en 10-15 minutters samtale eller utfylling av et kort skjema. Denne evalueringen blir lagt til grunn når studentens arbeid skal karaktersettes, og benyttes også til å forbedre neste års praksisgjennomføring.

Se hele prosessen her!